nytt konsept for mer effektive møter

Før Scandic lanserte sitt nye møtekonsept, ble kundene invitert til å delta i beslutningstakingen. Det nye konseptet representerer en betydelig investering. 500 møterådgivere skal få den nødvendige opplæringen for å gjøre kundenes konferanser mer effektive og lønnsomme.

Møteforespørsel

Ugyldig antall personer
Detaljer
Kontaktperson er påkrevd
E-post er påkrevd Ugyldig e-postadresse
Telefon er påkrevd Ugyldig telefonnummer
Ugyldig format

veiledning i planlegging, gjennomføring og evaluering

Scandic er allerede Nordens største hotellkjede og har nå som mål å bli det ledende selskapet innen møter. I den forbindelse inviterte Scandic over 2000 eventdeltakere og -arrangører til å besvare en spørreundersøkelse.

Undersøkelsen viste at kundene ønsket skreddersydde løsninger, personlig behandling og gode råd til planlegging, gjennomføring og evaluering. I løpet av 2017 vil Scandic lære opp 500 møterådgivere for å oppnå dette. Møterådgiverne vil skreddersy effektive møteprogrammer for kundene.

Undersøkelsen viste at kundene ønsket skreddersydde løsninger, personlig behandling og gode råd til planlegging, gjennomføring og evaluering. I løpet av 2017 vil Scandic lære opp 500 møterådgivere for å oppnå dette. Møterådgiverne vil skreddersy effektive møteprogrammer for kundene.

- Det dreier seg ikke om å fortelle kundene hva de skal gjøre, men å lytte til hva de ønsker å oppnå. Vi vil undersøke grundig hva som er formålet og målet med møtet, og deretter peke på nøye forberedte alternativer, sier Robert Wilhelmsson, Head of concept and product i Scandic.

Undersøkelser viser at ansatte bruker inntil 30 prosent av arbeidstiden på møter. Og for ledere er tallet gjerne dobbelt så høyt.

– Tendensen er at møtene blir kortere, men til gjengjeld er det flere møter. Bedriftene vet at møter er dyre, men de er også klar over mulighetene og etterspør løsninger som kan gjøre dem så effektive som mulig. Vi vil ha en rådgivende rolle – og samtidig gi våre medarbeidere enda større kompetanse.

Hvert år er Scandic vertskap for over fem millioner møtedeltakere, i over 2000 møtelokaler i 230 hoteller. Wilhelmsson fastslår også at maten er en viktig del av møtene.

– Måltidet er i seg selv et møte, der vår servicemodell tilpasses gruppen, deres behov og samspillet. Vi vet også at maten er utrolig viktig for helhetsinntrykket. Rundt 40 prosent har allergi eller spesielle matpreferanser, og vi har tilpasset menyene etter dette.

Det nye møtekonseptet lanseres nå på alle 230 hoteller i Norden.

SEKST TIPS – slik gjør du møtene mer effektive

  1. Tenk gjennom hva som er formålet med møtet
    Dreier det seg om å fatte en beslutning, gi opplæring, skape nettverk, selge eller inspirere deltakerne?

  2. Våg å stille krav
    Alle tjener på at møtet er engasjerende og effektivt. Fastsett regler og følg dem - man kan for eksempel samle inn alle mobiltelefoner til oppbevaring idet møtet starter.

  3. Skap den rette atmosfæren
    Ommøbler lokalet for å gjøre det lettere for deltakerne å gå rundt og dele energi, eller for å skape en mer avslappt atmosfære.

  4. Bruk teknologi for å øke effekten
    Direkteoverføring og andre tekniske løsninger bringer liv til møtet. Spillifisering fører også til engasjerte deltakere. I dag er enkle løsninger for å gjøre møtet mer interaktivt bare et tastetrykk unna. 

  5. Imponer med mat og drikke
    Mat er en viktig del av møteopplevelsen. G lem kjedelige snitter - imponer deltakerne med et nylaget og inspirerende måltid som passer for alle, uansett allergier eller preferanser.

  6. Overrask
    Godbiter servert fra en kafésykkel eller en jobbetur rundt i lokalet (for å gi mer oksygen til hjernen), kan være forskjellen mellom et vellykket møte og bortkastet tid.