Fordi du trenger søvn!

Hvis du får nok søvn, vil du ikke bare bli smartere, gladere og friskere, du vil også yte bedre på jobb. Ikke bli liggende våken og vri deg. Her får du våre tips for bedre søvn.

Ti grunner til å slå av lyset litt tidligere

  • Forbedret hukommelse

  • Mer kreativitet

  • Lagring av kunnskap

  • Enklere å fokusere

  • Mer energi

  • Mer balansert humør

  • Styrket immunforsvar

  • Redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, depresjon og diabetes

  • Dempet sukkersug

  • Dempet produksjon av stresshormoner

Sov mer – yt bedre på jobb

God søvn fører ikke bare til mer energi, men også til andre fordeler som vil forbedre ytelsen din på jobb. Hvis du er godt uthvilt, er det enklere å fokusere bedre. Mens du sover blir dagens minner lagret og sortert, slik at du enkelt kan hente dem frem igjen når du trenger dem. Hvis du ikke har sovet nok, kan du gå glipp av nye innslag i den smarte kunnskapsbanken som hjernen bygger opp, og deretter ha vanskelig for å komme til smarte konklusjoner eller se det store i det små. Økt motstand mot stress og et mer balansert humør er en fordel i enhver jobb.

Vanskelig å sovne? Prøv dette:

  • Ikke bruk mobiltelefonen eller nettbrettet i sengen. Slå dem helst av to timer før sengetid. Kroppen forveksler det blå lyset fra skjermene med dagslys, og dette forstyrrer utskillingen av søvnhormonet melatonin.
  • Les en fysisk bok fremfor en e-bok.
  • Prøv meditasjon eller avslapningsteknikker. Det finnes utallige apper tilgjengelig som kan hjelpe deg.
  • Senk romtemperaturen. Maksimalt 18 grader anbefales.
  • Kosekluter er noe som antakelig hører fortiden til for de fleste av oss. Men de har en funksjon selv for voksne.
  • De har en kjent lukt som er behagelig og avslappende. Hvis du har vanskeligheter med å sovne i nye miljøer, kan du ta med et putetrekk eller en brukt t-skjorte hjemmefra. Kanskje du ikke kjenner noen direkte lukt, men hjernen din vil gjenkjenne den og hjelpe deg med å sovne raskere.

Hvor mye søvn trenger jeg?

Voksne trenger 6–9 timers søvn. Søvnbehovet er forskjellig for alle, men en tommelfingerregel er at du har fått nok søvn når du føler deg årvåken. Dette kan også avhenge av hvor mange timer dyp søvn du får.

Fem tips for å få nok søvn

  • Regelmessighet: Legg deg til samme tid hver dag.
  • Hold romtemperaturen lav, 14–18 grader er optimalt.
  • Unngå alkohol. En vanlig misforståelse er at alkohol bidrar til bedre søvn. Og at du vil sovne lettere. Søvnkvaliteten blir imidlertid ikke like god, og du vil ikke være like uthvilt som ellers.
  • Begrens koffein. Noen søvnforskere sier at vi ikke bør drikke kaffe/te etter kl. 14.00. Tren regelmessig. All trening fører til bedre søvn, mens inaktivitet kan føre til dårligere søvn.