District Revenue Manager om utviklingsmuligheter

Jeanette Sandberg, District Revenue Manager, Hovedkontoret, Sverige.



Jeanette Sandberg tok sin utdannelse innen økonomi på Kalmar University College, og hun begynte å arbeide deltid som stuepike hos Scandic mens hun studerte. Siden da har hun arbeidet som controller, hotellsjef og hotelldirektør. Nå har hun stillingen som District Revenue Manager på hovedkontoret i Stockholm.

Hvordan begynte du å arbeide for Scandic?

– Jeg trengte en deltidsjobb mens jeg studerte, og jeg søkte på stillingen som stuepike hos Scandic Norrköping City. Jeg husker at jeg dro for å levere søknaden personlig og fikk prate med sjefen for housekeeping som trengte medarbeidere. Slik startet det.

Hva gjør en District Revenue Manager?

– Jobben min er å påse at vi selger hvert rom til rett pris hver dag. Vi setter opp overnattingsbudsjetter for alle våre hoteller, og sørger for at vi oppnår målene vi setter. Vi samarbeider med våre salgsagenter for å påse at vi tiltrekker oss riktig type gjester til de rette hotellene. Målet for Scandic er for å forbli markedslederen og fortsette å innhente markedsandeler. Jeg arbeider også for å utvikle og coache teamet mitt på daglig basis.

Hva betyr "god service" for deg?

– Det er når alt føles riktig og personalet ligger et skritt foran, slik at det ikke er nødvendig for meg å be om ting.

Hva er det beste med jobben din?

– Jeg liker å ha et tettpakket skjema og håndtere mange ulike oppgaver samtidig. Jeg blir oppløftet av å se at det vi gjør oppnår resultater, både langsiktig og kortsiktig. Jeg liker å samarbeide tett med våre salgs- og markedsavdelinger og se at vår innsats utgjør en forskjell.

Hvilke egenskaper verdsetter du høyest hos de som arbeider for deg?

– Mot. Det er viktig å tørre å prøve ut nye måter å gjøre ting på. Hvis vi fortsetter å gjøre ting på samme måte som vi alltid har gjort dem på, vil vi også få de samme resultatene. Og, det ønsker vi ikke. Det handler om alltid å forsøke å forbedre seg, øke vårt belegg og gjøre det bedre enn konkurrentene. Innen finansområdet er det også viktig å ha gode forretningsevner, du må like å drive forretningsvirksomhet.

Hva synes du om mulighetene for profesjonell utvikling i Scandic?

– Scandic tilbyr utmerkede muligheter. Jeg startet innen housekeeping, men jeg innså raskt at jeg ønsket å utvikle meg videre. Det tok ikke lang tid før jeg begynte å arbeide i baren og deretter i resepsjonen. Jeg husker fremdeles et medarbeidermøte med vår hotelldirektør, og jeg husker at jeg tenkte "en dag vil det være min jobb også". Og ganske riktig, slik ble det.