Bærekraftige samarbeidspartnere

Vi samarbeider med selskaper og organisasjoner som tar bærekraft på alvor. De mener, akkurat som oss, at det å ta vare på mennesker og miljøet, kan bidra til gode forretninger og et bedre samfunn.

Samarbeid som gjør verden litt bedre

Det naturlige steget

I 1994 begynte Scandics miljøarbeid for alvor. Det naturlige steget var vår rådgiver fra begynnelsen, og deres bærekraftsprinsipper veileder oss fortsatt i dag. Det naturlige steget hjelper virksomheter og organisasjoner med å gjøre strategiske valg for bærekraft (økonomisk, miljømessig og sosialt).

Diversity Charter i Sverige

Diversity Charter er et nettverk for selskaper og organisasjoner som aktivt leter etter en god måte for å jobbe med mangfold. Dette var et bransjeinitiativ som startet i Sverige i 2010, av selskaper som Scandic.

Real Stars

I 2014 begynte Scandic Sverige et samarbeid med organisasjonen Real Stars. Samarbeidet fokuserer på «Fair Sex», det vil si, arbeid mot menneske- og sexhandel.

ICARUS

Scandic er del av konsulentkomiteen i miljøprosjektet ICARUS, som drives av Business Travel Association. ICARUS er det største internasjonale bærekraft-initiativet for forretningssegmentet i reiselivsbransjen.

Visita

Visita er hotell- og restaurantindustriens egne organisasjon i Sverige. Scandic er en del av Visitas bærekraftråd.

Klimaløftet

Klimaløftet er Norges klimakampanje fra regjeringen og miljøverndepartementet. Målet er å skape en forståelse av og engasjement for klimaspørsmål, samt å bidra til å redusere utslipp. Scandic er en av miljøverndepartementets samarbeidspartnere, og skal delta i utførelsen av et virkningsfullt konsept for Klimaløftet.

Stockholm Water Prize

Scandic er en av grunnleggerne av Stockholm Water Prize. Hvert år deles prisen ut av Stockholm International Water Institute i løpet av World Water Week, som besøkes av forskere og eksperter fra hele verden.

Miljømerket Svanen.

I 1994 ble Scandics miljøarbeid introdusert for alvor. Miljømerket Svanen har vært en viktig samarbeidspartner fra begynnelsen. Mer enn 4 av 5 av våre nordiske hoteller er miljømerket, og denne andelen vokser kontinuerlig. Svanen er det tøffeste miljømerket, og det offisielle nordiske miljømerket, grunnlagt av Nordisk råd.

EU-blomsten

Det europeiske miljømerket for hoteller likner det nordiske miljømerket, der de tøffe kravene omfatter alle miljøområder. Vi bestreber oss på at alle våre hoteller utenfor Norden skal ha EU-blomsten.

Miljømerkede leverandører

Vi velger også leverandører og produkter merket med Svanen eller EU-blomsten. Alt fra møbler til trykt materiell og rengjøringsprodukter. Sammen med våre leverandører, bestreber vi et økt antall miljømerkede produkter på våre hoteller.

Green Globe

Noen av hotellene våre investerer i merking med det internasjonale Green Globe-symbolet – et velkjent og pålitelig merke.

EU Organic

Du vil finne EUs offisielle merking av økologisk mat, blant annet på våre frokostbuffeter.

Debio

I Norge samarbeider Scandic med Debio med målet om å sikre den økologiske matindustrien her i landet. Scandics frokost i Norge er sertifisert av Debio.

Luomu

I Finland samarbeider vi med Luomu. Organisasjonens hovedmål er å fremme økologiske produkter som en del av finsk matkultur.

KRAV

KRAV ble grunnlagt i Sverige i 1985 for å skape troverdig merking av økologisk mat. KRAV drives som et kooperativ, og Scandic er medlem. KRAV-merkingen representerer: Godt miljø, dyrevelferd og god helse. Frokost på svenske Scandic-hoteller har vært KRAV-merket siden 2001. Scandic har også vært involvert som rådgiver i utviklingen av kriterier.

Dansk Ø-Merke, Statskontrolleret Økologisk

På danske Scandic-hoteller, ser du Ø-merket på økologisk mat og drikke. Det ble introdusert i 1989 og garanterer at produktet er godkjent av danske myndigheter. Organisasjonen arbeider med hele kjeden fra produksjon til konsum.

WWF

Det er viktig for oss å søke balanse i jordens ressurser. Derfor følger vi alltid WWFs retningslinjer for bærekraftig fiskeri. Vi deltar også hvert år på WWFs Earth Hour for å vise viktigheten av klimautfordringene.

Fairtrade

Fairtrade-merket er en etisk og sosial etikett for menneskerettigheter. Gjennom innkjøp av Fairtrade-produkter, fremmes demokrati og ikke-giftig kultivering, i tillegg til arbeid mot barnearbeid og diskriminering. Vi serverer kun fairtrade kaffe ved våre hoteller i Finland, Norge, Tyskland og Sverige.

UTZ Good Origin

UTZ garanterer at kaffen har blitt dyrket med sosialt og miljømessig ansvar, og at kaffen alltid kan spores til opprinnelsesland og dets bønder. All kaffen vi serverer i Danmark er UTZ-sertifisert.

Lazarushjälpen

Takket være samarbeidet med Lazarushjälpen, vil mange vanskeligstilte barn motta iallfall en julegave. Dette samarbeidet eksisterer i mange områder av Sverige i dag.

Retoy

Retoy er en svensk organisasjon som arrangerer dager for leketøys-bytting og lekedager, med fokus på barns rettigheter. Når de besøker Malmø, Gøteborg og Stockholm, hjelper vi som regel til med overnatting.

Redd Barna

Når katastrofer oppstår i verden, gir vi som regel et bidrag til Redd Barna, og vi ber også våre medarbeidere og gjester om å hjelpe til med å samle inn penger.

Scandic i samfunnet

Vi er involvert i lokalsamfunnet rundt hvert hotell i hvert land. Sammen med våre viktigste samarbeidspartnere i form av selskaper, organisasjoner og entusiaster i nærområdet, jobber vi for å skape et godt samfunn.

Bidrag til bærekraftige initiativer

I løpet av årene har vi støttet mange spennende og viktige initiativer innen bærekraft. Inkludert:

  • Polyteknisk Forening – ingeniørstudenter fra Danmarks Tekniske Universitet tester sine oppfinnelser og praktiske bærekraftsløsninger på Roskilde Festivalen.
  • Quick Response – journalister som viser, debatterer og informerer om diskriminering i media.
  • Miljøresurs Linne – konkurranse mellom kokkeskoler i miljøvennlig mattilberedelse.
  • Copenhagen Business School – utdanner 18 000 studenter til å bli bærekraft-ambassadører med fokus på forretningsmuligheter.
  • KFUK-KFUM Sparrevikens leir – en leir for barn med innvandrerbakgrunn, der de kan hygge seg utendørs med andre barn.
  • KFUM Umeå – 15 dager med avslapping, sommerjobber og kurs på landet for mindreårige flyktninger som er alene.
  • Consumentor/Shopgun – informasjon om etiske, miljømessige og helserelaterte effekter av forbruksvarer distribuert via Internett og mobiltelefoner.
  • Rättviseförmedlingen (Equalisters) – hjelper selskaper og organisasjoner finne spesielle mennesker og underrepresenterte grupper for rekruttering, forelesninger osv.