Vilkår for SAS EuroBonus & Scandic Friends kontokobling



1. Generelt

1.1 Disse vilkårene og betingelsene gjelder for kontokoblingsfunksjonen mellom SAS' lojalitetsprogram EuroBonus og Scandics lojalitetsprogram Scandic Friends (heretter kalt «Kontokobling» eller «Kontokoblingsproduktet»). Kontokobling gjør det mulig for medlemmer av både EuroBonus og Scandic Friends til å benytte seg av nivåmatching mellom programmene, og gir medlemmer med tilknyttede kontoer muligheten til å overføre poeng mellom de to programmene. Ved å koble til kontoene dine bekrefter du at du godtar disse vilkårene og betingelsene.

1.2 Kontokoblingsproduktet drives av SAS EuroBonus AB (org.nr. 559224-9782), med hovedkontor på Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm (heretter «EB») og Scandic Hotels Holding AB (org.nr. 556723-5725), et svensk selskap med hovedkontor på Sveavägen 167, 102 33 Stockholm, Sverige (heretter «Scandic»). EB og Scandic blir i det følgende ofte referert til som «oss» eller «vi»).

1.3 Alle transaksjoner og aktiviteter i Kontokoblingsproduktet er også underlagt vilkår og betingelser for EuroBonus-medlemskap ( se vilkår og betingelser for EuroBonus ) og vilkår og betingelser for Scandic Friends-medlemskap ( se vilkår og betingelser for Scandic Friends-medlemskap ). Ved motstrid mellom disse vilkårene og betingelsene og vilkårene og betingelsene for EuroBonus eller vilkårene og betingelsene for Scandic Friends-medlemskap, skal bestemmelsene i disse vilkårene og betingelsene ha forrang når det gjelder funksjoner knyttet til Kontokoblingsproduktet, med mindre annet er angitt.

2. Om Kontokoblingsproduktet

2.1 Kontokobling er kun tilgjengelig for medlemmer i både Scandic Friends og EuroBonus.

2.2 Du må ha vært medlem i minst ett av programmene i minst 30 dager før du kan koble sammen kontoene dine. Begge kontoene dine må være aktive for å kunne kobles sammen (dvs. ikke blokkert eller stengt).

2.3 Du kan ikke koble sammen flere kontoer, og hver EuroBonus-konto kan kun kobles til én Scandic Friends-konto, og vice versa.

2.4 Kontokobling kan startes på enten Scandic Friends eller EuroBonus. Du må være logget inn på kontoen din i programmet der du vil aktivere kontokobling, og du vil deretter bli sendt videre til det andre programmets grensesnitt for å utføre en innlogging.

2.5 Du må ha fylt ut grunnleggende personopplysninger i begge profilene dine (e-postadresse, mobilnummer, fornavn, etternavn, fødselsdato) for at vi skal kunne bekrefte at kontoene tilhører samme person. Hvis det mangler informasjon, kan du bli bedt om å fylle ut opplysningene dine. Sørg for at du bruker samme informasjon i begge programmene, dvs. at du staver navnet ditt på samme måte.

2.6 Når kontoene dine er koblet sammen, vil du kunne se poengsaldoen din og medlemsnummeret ditt i begge programmene i hvert av de respektive programgrensesnittene. Du vil også få et automatisk samsvar mellom medlemskapsnivåene i de to programmene, som nærmere beskrevet i avsnitt 3, og du vil kunne overføre poeng mellom programmene i samsvar med avsnitt 4 nedenfor.

2.7 Hvis du ønsker å oppheve tilkoblingen til kontoene dine, kan du gjøre det i begge programmene. Alle fordelene som er beskrevet i disse vilkårene og betingelsene, vil da også opphøre å gjelde.

2.8 Hvis din EuroBonus- eller Scandic Friends-konto avsluttes eller stenges, opphører også kontokoblingen og de tilhørende fordelene.

3. Matching av medlemskapsnivå

3.1 Et medlems høyeste medlemskapsnivå i ett av programmene vil automatisk bli matchet med et tilsvarende medlemskapsnivå i det andre programmet i henhold til følgende tabell («Matching av medlemskapsnivå»).

Hvis medlemskapsnivået er høyere i EuroBonus-programmet:

Eurobonus-nivåer 

Matchet Scandic Friends-nivå

Sølv

L4 

Gull

L5 

Diamant

L6 

 

Hvis medlemskapsnivået er høyere i Scandic Friends-programmet:

Scandic Friends-nivå 

Matchet EuroBonus-nivå 

L4 

Sølv

L5 

Gull

L6 and L7 

Diamant


3.2 Matching av medlemskapsnivå er ikke tilgjengelig for medlemmer med medlemskapsnivå L1, L2, L3 i Scandic Friends og med medlemskapsnivå Member i EuroBonus.

3.3 Du være innlogget og ha en aktiv kontokobling for å tilgang til ditt matchende medlemskapsnivå.

3.4 En oppgradering eller nedgradering av ditt høyest rangerte medlemskapsnivå i ett program vil resultere i en påfølgende oppgradering eller nedgradering til det tilsvarende medlemskapsnivået i det andre programmet, med mindre du har kvalifisert deg til dette medlemskapsnivået egne meritter.

3.5 Poeng som teller mot et høyere medlemskapsnivå, kan ikke overføres eller akkumuleres mellom de to programmene. Du ha oppnådd medlemskapsnivået ditt i ett program for å kunne delta i Matching av medlemskapsnivå. Alle medlemmer med et kvalifisert medlemskapsnivå kan delta i Matching av medlemskapsnivå, uavhengig av hvordan medlemskapsnivået ble tildelt, f.eks. gjennom vanlige programregler, fra et gavemedlemskap eller et bedriftsprogram osv.

3.6 For medlemmer som har oppnådd Lifetime Gold-status i EuroBonus gjelder ingen særskilte regler eller unntak, dvs. at de blir matchet til nivå 5 i Scandic Friends. Hvis du derimot har blitt EuroBonus Gull- eller Diamant-medlem gjennom Matching av medlemskapsnivå fra Scandic Friends nivå 5–7, vil det matchede medlemskapsnivået ikke telle med i beregningen av Lifetime Gold i EuroBonus.

3.7 Å gi bort medlemskap som en fordel gjelder ikke hvis du har fått ditt medlemskapsnivå gjennom Matching av medlemskapsnivå. Dette betyr for eksempel at hvis et Scandic Friends-medlem med nivå 6 får EuroBonus Diamant gjennom Matching av medlemskapsnivå, vil vedkommende medlem ikke kunne gi bort et EuroBonus Sølv- eller Gull kort, med mindre vedkommende har kvalifisert seg til dette medlemskapsnivået egne meritter.

3.8 Når du bruker Matching av medlemskapsnivå, vil utløpsdatoen, dvs. utløpsdatoen for medlemskapsnivået, i programmet der du har ditt høyeste medlemskapsnivå, bli brukt medlemskapsnivået og de tilknyttede fordelene du mottar i det matchede programmet. Men hvis du etter å ha brukt Matching av medlemskapsnivå opptjener det samme høyere medlemskapsnivået i det matchede programmet gjennom de vanlige programreglene, vil de ordinære reglene for kvalifiseringsperiode og utløpsdato gjelde for et slikt medlemskapsnivå. 

3.9 Ved lanseringen av det nye Scandic Friends sommeren 2024 ble noen eksisterende Scandic Friends-medlemmer tildelt medlemskapsnivå L6 som et overgangstiltak, selv om de ikke hadde oppnådd de kvalifiserende poengene som kreves for dette nivået i henhold til de nye vilkårene og betingelsene for Scandic Friends-medlemskap. I forbindelse med Matching av medlemskapsnivå, og med mindre de har blitt oppgradert eller nedgradert eller kvalifisert til nivå 6 i henhold til de nye vilkårene og betingelsene for Scandic Friends-medlemskap, vil slike medlemmer anses å ha nådd nivå 5 og følgelig bli matchet til EuroBonus Gull.

3.10 Vi forbeholder oss retten til når som helst å endre eller oppdatere reglene for Matching av medlemskapsnivå.

4. Poengoverføring (ikke tilgjengelig ennå) 

4.1 Medlemmer kan konvertere poeng mellom de to programmene i henhold til følgende reglerPoengoverføring»).

4.2 Du være innlogget og ha en aktiv kontotilkobling for å kunne bruke poengoverføringsfunksjonen, og du også logge inn det andre programmet du ønsker å overføre poengene dine til, ved hjelp av multifaktorautentisering (engangspassord) før du kan overføre poeng.

4.3 All poengoverføring skjer etter følgende omregninger: 

  • 2 Scandic Friends-poeng konverteres til 1 EuroBonus-poeng
  • 1 EuroBonus-poeng konverteres til 2 Scandic Friends-poeng.

Dette betyr at du kun kan konvertere et likt antall Scandic Friends-poeng til EuroBonus-poeng.

4.4 Poeng som overføres mellom programmene utløper enten den opprinnelige utløpsdatoen for poengene som ble overført, eller den datoen som faller ett år etter overføringen, avhengig av hva som kommer først.

4.5 Ved overføring av Scandic Friends-poeng til en EuroBonus Diamant-konto vil poengene beholde sin opprinnelige utløpsdato (dvs. poeng overført fra Scandic Friends vil ikke mottaingen poeng utløpsfordel» som gjelder for Diamond-medlemmer). Ved overføring av EuroBonus-poeng uten utløpsdato fra en EuroBonus Diamant-konto til Scandic Friends, vil poengene en utløpsdato tolv måneder fra registreringstidspunktet Scandic Friends-kontoen.

4.6 Vi forbeholder oss retten til å bestemme et minimumsantall poeng som skal brukes til poengoverføring fra hvert program, og dette antallet kan bli oppdatert fra tid til annen. Vi forbeholder oss også retten til når som helst å endre eller oppdatere reglene for poengoverføring.

4.7 Medlemmer av en EuroBonus-poengdelingskonto kan bruke poeng overføringsfunksjonen i samsvar med punkt 3.5 i vilkårene for poengdeling.

5. Personopplysninger

5.1 SAS EuroBonus AB (org.nr. 559224-9782) («EB») og Scandic Hotels Holding AB, (org.nr. 556723-5725) («Scandic») er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger i forbindelse med Kontokobling. EB og Scandic opptrer som separate behandlingsansvarlige for dine opplysninger, og nedenfor beskriver vi vårt ansvar i henhold til personvernforordningen (EU forordning nr. 2016/679), heretter kalt GDPR.

5.2 For å lese mer om hvordan EB behandler personopplysninger, besøk personvernerklæringen for EuroBonus. {" "} For å lese mer om hvordan Scandic behandler personopplysninger, besøk personvernerklæringen for Scandic. Vi forbeholder oss retten til å endre personvernerklæringene som er oppført ovenfor, når som helst.

5.3 Bruk av kontokoblingproduktet krever at vi behandler personopplysningene dine. For å oppfylle våre forpliktelser i henhold til disse vilkårene og betingelsene er det derfor nødvendig for oss å behandle og dele informasjon som er knyttet til deg som person.

5.4 Personopplysninger betyr enhver opplysning som gjelder deg som fysisk person, og som gjør det mulig å identifisere deg direkte eller indirekte, for eksempel navn, adresse eller telefonnummer.

5.5 For å kunne levere Kontokoblingproduktet, og for at du skal kunne begynne å dra nytte av fordelene med kontokobling, vil personopplysninger som medlemsinformasjon (for eksempel medlemsnummer, innmeldingsdato, poengsaldo, statusinformasjon) og kontaktinformasjon (for eksempel for- og etternavn, e-post) bli behandlet. Det juridiske grunnlaget for denne behandlingen er oppfyllelse av disse vilkårene og betingelsene. Vi vil dele personopplysninger mellom oss for å verifisere kontoen din og gjøre det mulig for deg å bruke tjenestene.

5.6 For å kunne kontakte deg med informasjon om din Kontokobling, bekreftelse poengoverføringer og matching av medlemskapsnivå, feilmeldinger og annen nødvendig og relevant informasjon for å støtte din bruk av kontokoblingsproduktet, vil personopplysninger som kontaktinformasjon (for eksempel for- og etternavn, e-post, mobilnummer) bli behandlet. Det juridiske grunnlaget for denne behandlingen er oppfyllelse av disse vilkårene og betingelsene. Vi vil dele personopplysninger mellom oss for å sende deg nødvendig informasjon om programmet og tjenestene du bruker.

5.7 For å kunne hjelpe deg med service og støtte gjennom vår respektive kundeservice, vil personopplysninger som kontaktinformasjon (for eksempel for- og etternavn, e-post, mobilnummer) og medlemsinformasjon (for eksempel medlemsnummer, innmeldingsdato, poengsaldo, nivåinformasjon) bli behandlet. Det juridiske grunnlaget for denne behandlingen er oppfyllelse av disse vilkårene og betingelsene. Vi kan videre dele personopplysninger mellom oss for å kunne forespørselen din.

5.8 Vi kan sende deg informasjon om spesielle kampanjer, spesialtilbud og annet for tjenesterelevant markedsføringsinnhold og utføre profileringsaktiviteter ved hjelp av personopplysningene dine, i samsvar med hvert programs generelle personvernerklæring. 

5.9 Vi vil lagre dine personopplysninger lenge det er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen.

5.10 Du gjerne kontakte oss med spørsmål eller forespørsler om vår behandling av dine personopplysninger ved å sende en e-post til SAS’ personvernombud dataprotectionofficer@sas.se eller Scandics personvernombud gdpr@scandichotels.com.

6. Misbruk

6.1 Vi forbeholder oss retten til å avslutte din kontokobling, inkludert tilhørende fordeler, i tilfeller som vi anser som misbruk. Vi forbeholder oss også retten til å nedgradere medlemskapsnivået ditt og blokkere eller reversere poengbytte i tilfeller som vi anser som misbruk. Misbruk kan bestå av upassende eller respektløs oppførsel overfor oss eller våre forretningspartnere, våre ansatte eller kunder, brudd på disse vilkårene og betingelsene, ulovlig oppførsel, svindel eller handlinger som generelt anses som umoralske eller uetiske.

6.2 EB eller Scandic kan når som helst korrigere eller tilbakekalle EuroBonus-poeng eller Scandic Friends-poeng som er feilaktig registrert din konto , eller tilbakekalle en feilaktig Matching av medlemskapsnivå grunn av tekniske feil eller annen funksjonsfeil. For å unngå tvil, kan en slik korrigering også påvirke ditt medlemskapsnivå og tilhørende fordeler.

6.3 Poeng og fordeler er personlige og kan ikke under noen omstendigheter selges, overføres, kombineres, arves, refunderes i kontanter eller brukes til andre formål enn innenfor EuroBonus-programmet eller Scandic Friends-programmet, med mindre annet er oppgitt av EB eller Scandic. Ved misbruk kan vi inndra poeng, medlemsstatus og fordeler. Medlemmer kan bli nektet adgang til et fly, et hotell eller før øvrig bli nektet å tre inn i eller nyte gjennomføring av en avtale for andre produkter eller tjenester.

6.4 Videre forbeholder EB og Scandic seg retten til å avslutte ditt respektive medlemskap ved misbruk i henhold til vilkår og betingelser for EuroBonus-medlemskap og vilkår og betingelser for Scandic Friends-medlemskap. 

7. Tvister og gjeldende lovverk

7.1 langt lokale lover eller reguleringer tillater det, skal disse vilkårene og betingelsene styres av og tolkes i samsvar med svenske lover. Alle parter undergir seg, langt lokale lover eller reguleringer tillater det, den ikke-eksklusive domsmyndigheten til Stockholms tingsrett for å løse enhver tvist som måtte oppstå ut fra disse vilkårene og betingelsene.

7.2 Enhver bestemmelse i disse vilkårene og betingelsene som blir erklært ugyldig eller ikke kan håndheves av en kompetent myndighet eller domstol, skal, i den utstrekning slik ugyldighet eller manglende håndhevbarhet er gjeldende, anses å kunne skilles fra hverandre og skal ikke påvirke de andre gjenværende bestemmelsene, som skal fortsette upåvirket. 

7.3Vi forbeholder oss retten til når som helst å endre disse vilkårene og betingelsene, med eller uten varsel. Vi forbeholder oss videre retten til å si opp disse vilkårene og betingelsene og Kontokoblingproduktet når som helst, og også til å sette kontokoblingen eller tilknyttede fordeler pause fra tid til annen etter eget skjønn.

7.4 Disse vilkårene og betingelsene ble sist oppdatert den 29. april 2025 og erstatter alle tidligere versjoner.