Når du jobber i resepsjonen
Hvert hotell er forskjellig, så sørg for å gjøre deg kjent med designet og tilgjengelighetsløsningene på hotellet du jobber på.
Disker i passende høyde
Se for deg at du er rullestolbruker. Hvordan ville du tilby deg selv en behagelig innsjekkingsopplevelse? For å gjøre innsjekkingen smidig, har mange av hotellene våre disker i to forskjellige høyder.
Hvordan er disken på hotellet du jobber på? Hvis dere ikke har en disk i passende høyde, hvordan ville du ønske et barn velkommen? Eller en person som bruker rullestol eller som trenger å sitte?
Vibrerende vekkerklokker
Det skal være en vibrerende vekkerklokke tilgjengelig i resepsjonen, som gjester med hørselshemming kan låne. Klokken fungerer også som brannalarm.
Sørg for å vite hvor vekkerklokken er. Sørg for at den er ladet opp, har riktig tid og fungerer som den skal. Du skal også kunne vise hvordan den fungerer.
Teleslynge
Det skal alltid være en teleslynge i resepsjonen. Den skal være nær mikrofonen, markert med symbolet for teleslynge, og enkel å se for gjestene.
Husk at gjestene som bruker innstillingen for teleslynge på høreapparatene sine vil kunne høre alt du sier når du står nær mikrofonen.
Skap en god gjesteopplevelse i resepsjonen
Hold områdene mellom resepsjonen og heisene, samt fellesområder, ryddige og åpne. Sørg for at det er enkelt for gjestene å komme seg til rommet fra resepsjonen.
Tilby passende rom og hjelp
Spør alltid gjestene hva slags rom de foretrekker, og om de trenger noe spesielt. Det er en god idé å gi en gjest med tilgjengelighetsbehov et rom nær heisen, for å gjøre det så enkelt som mulig å komme seg til rommet og rundt på hotellet.
Til gjester med synshemming kan du tilby et mindre rom så alt er i nærheten og enkelt å finne. Du kan også tilby å følge gjesten til restauranten om morgenen eller kvelden. Hvis en gjest har bestilt et av rommene våre for funksjonshemmede, eller har vanskeligheter med å gå, kan du tilby å hjelpe gjesten til rommet.
Møter
Når du forbereder et møterom, husk å la det være nok plass til rullestoler, og spør alltid om noen trenger teleslynge. Husk at møtearrangører ikke alltid vet hva en telesynge
er, til tross for at mange bruker dem. I slike tilfeller er du eksperten!
Husk å spørre om deltakerne har matallergier eller er følsomme mot lukt, for eksempel blomsterlukt. Når du bruker blomster, bruk noen som ikke har sterk lukt. Det er også lurt å sikre en komfortabel romtemperatur (ikke for kaldt), hvis for eksempel organisasjoner som Norsk Revmatikerforbund holder møte.
HVA HAR DU LÆRT?
Hvilken annen viktig funksjon har Scandics vibrerende vekkerklokke?
- Den har en innebygget brannalarm.
- Den spiller musikk.
Hva slags rom bør du tilby en gjest med synshemming?
- Et stort rom nær heisen.
- Et lite rom nær heisen.