Når du jobber i restauranten

Når du jobber i restauranten er det mange ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for gjester med spesielle behov.



Å sette frem kaffekopper og glass

Hos Scandic bryr vi oss om de små tingene som er viktigere enn man skulle tro, som å sørge for at kaffe kopper og glass plasseres i en høyde der alle kan nå dem. Kopper og glass skal alltid plasseres i to nivåer: høyt og lavt. Sjekk hvordan kaffekoppene og glassene plasseres på hotellet du jobber på. Er det noe du bør endre eller kan forbedre?

Frokost- og lunsjbuffet

Ved buffeten – er alt lett tilgjengelig for gjester som bruker rullestol?

Hvis du serverer en gjest som bruker rullestol, tilby å gjøre plass på buffeten. Du kan også tilby et brett som gjør det enklere å bære tallerkenen.

Mat for alle

Hos Scandic serverer vi mat som passer for alle, fra gjester med forskjellige matallergier eller intoleranser til veganere. For å sikre at vi tar best mulig vare på gjestene våre som har matallergi, er det veldig viktig å fortelle kolleger og kjøkkenpersonale om gjestens allergi.

Når du serverer en gjest med allergi, bekreft alltid at det er tatt hensyn til allergien. For eksempel: «Her er fisken din i laktosefri saus».

Når du serverer gjestene

Akkurat som andre gjester, har gjester med spesielle behov et ønske om å bo på et hotell der de føler seg velkomne og komfortable – et sted der de kan bo uten problemer. Medarbeiderne i restauranten vår er en viktig del av å skape en god gjesteopplevelse hos Scandic.

Hvordan serverer du en blind gjest på best måte? Og hvordan ønsker du en gjest som bruker rullestol velkommen til restauranten? Se filmene nedenfor for å få svaret.

Å servere en gjest som er blind

Å servere en gjest som bruker rullestol

HVA HAR DU LÆRT?

Hvis du serverer en gjest som er blind, hvordan bør du servere maten?

  • Akkurat som enhver annen gjest, men forklar hva som er på tallerkenen, i urviserens retning.
  • Akkurat som enhver annen gjest, men forklar hva som er på tallerkenen.
  • Når du forbereder en buffet, hvordan bør du plassere kaffekopper og glass?
  • Både i høy og lav høyde slik at alle kan nå dem.
  • I lav høyde slik at alle kan nå dem.

TA UTFORDRINGEN! FORSYN DEG FRA BUFFETEN I EN RULLESTOL

Den beste måten å bli klar til å hjelpe gjester med spesielle behov på, er å oppleve verden slik de gjør det. Lån en av hotellets rullestoler, og beveg deg rundt buffeten og ta mat.

Spør deg selv:

  • Var det enkelt å komme til og nå ting overalt?

NESTE UTFORDRING! SPIS MED BIND FOR ØYNENE

Gå sammen to eller flere medarbeidere og server hverandre lunsj. Den ene personen kan servere, og de andre kan spise mens de har bind for øynene. Selv om dette ikke er en perfekt simulering av hvordan det er å være blind, vil det hjelpe deg med å bruke andre sanser enn synet. Det kan også gi deg en bedre forståelse av hvordan du best serverer gjester med synshemminger.

VIL DU VITE MER?

Scandics 159-punkts tilgjengelighetsstandard. Som en del av arbeidet vårt med å gjøre hotellene våre tilgjengelige for alle, har vi laget en sjekkliste med 159 punkter, for å sikre at vi er så tilgjengelige som vi påstår at vi er.

Du finner mer informasjon om tilgjengelighetsløsningene våre på sidene våre for spesielle behov.