Ofte stilte spørsmål om Scandic Friends



hurtiglenker

MITT MEDLEMSKAP

Hvordan blir jeg medlem i Scandic Friends?

Du blir medlem på vår nettside ved å registrere en profil. Det er helt gratis og du må være minst 18 år.

Hva er et medlemsår?

Ditt medlemsår er perioden vi ser på for å vurdere hvilket vennskapsnivå du skal ha. Et medlemsår starter den måneden du ble medlem og gjelder deretter i 12 måneder, til siste dag i samme måned. Det vil si: ble du medlem 12. mai 2024, løper ditt første medlemsår fra 12. mai 2024 til 31. mai 2025, ditt neste blir 1. juni 2025 til 31. mai 2026, deretter er det løpende 1. juni-31. mai.

Hvordan oppgraderes jeg til et nytt nivå?

Du når neste nivå ved å tjene poeng i løpet av ditt medlemsår. For å nå Good Friend (Level 2) trenger du 5 000 poeng/medlemsår, Close Friend (Level 3) 10 000 poeng/medlemsår, Dear Friend (Level 4) 25 000 poeng/medlemsår, Loyal Friend (Level 5) 100 000 poeng/medlemsår, True Friend (Level 6) 250 000 poeng/medlemsår og Best Friend (Level 7) 400 000 poeng eller 100 netter per medlemsår. Husk at du alltid kan bruke poengene dine uten at det påvirker ditt nivå.

Hvordan nedgraderes jeg?

Du nedgraderes hvis du ikke oppnår poengene som kreves for et nivå i løpet av ditt medlemsår. Du kan kun nedgraderes ett nivå per medlemsår. Husk at du alltid kan bruke poengene dine uten at det påvirker ditt nivå.

Hvor lenge beholder jeg mitt nivå?

All opp- og nedgradering skjer med utgangspunkt i ditt medlemsår. Et medlemsår starter den måneden du først ble medlem i Scandic Friends og gjelder i 12 måneder. Når du når et høyere nivå, får du det umiddelbart og beholder det i inneværende medlemsår samt det neste medlemsåret.

Hvordan vet jeg hvilket vennskapsnivå jeg har og hvordan jeg når neste?

Logg inn på Mine Sider så finner du all informasjon om ditt nivå og poeng.

Hvordan identifiserer jeg meg som medlem?

I Scandic-appen finner du ditt medlemskap, det går også bra å logge inn på Mine Sider på vår nettside. Vis det på hotellet for å få dine fordeler. 

Jeg har glemt passordet mitt. Hvordan logger jeg inn?

Velg Tilbakestill passordet her.

Hvorfor får jeg ingen e-post fra Scandic Friends?

Kontroller dine kontaktopplysninger på Mine Sider. Du kan også kontakte vår medlemsservice, så hjelper vi deg.

Jeg vil ikke lenger motta e-post fra Scandic Friends. Hvordan gjør jeg det?

Klikk på lenken “Avslutt abonnement” i neste e-post, så vil du bli avregistrert.

Hvordan kontakter jeg Scandic Friends medlemsservice?

Du når oss via memberno@scandichotels.com eller telefon +47 23 15 50 00.

Hvordan sier jeg opp mitt medlemskap?

Send en e-post til memberno@scandichotels.com med en skriftlig forespørsel om å avslutte ditt medlemskap.

POeNG

Hvordan ser jeg min poengsaldo?

Du ser dine poeng, ditt medlemsnivå, hvor langt du har igjen til neste nivå og fremtidige opphold på Mine Sider.

Hvordan tjener jeg poeng?

Du kan tjene poeng på mange forskjellige måter. Når du overnatter hos oss, tjener du poeng på alt du legger på romregningen (rompris, mat og drikke). Vær oppmerksom på at oppholdet må være poengkvalifiserende. Du kan også tjene poeng ved å skaffe Scandic Friends Mastercard eller tjene poeng via våre partnere. Det finnes to typer poeng – kvalifiserende (som du tjener når du bruker penger på Scandic) og ikke-kvalifiserende (som du tjener for eksempel via Scandic Friends Mastercard eller partnere). Med kvalifiserende poeng kan du klatre til neste nivå. 

Hvordan kan jeg bruke mine Friends-poeng?

Du kan bruke alle dine poeng til å ta ut bonusnetter på våre hoteller, på mat og drikke når du bor på hotellet og på ulike tillegg når du bestiller på vår nettside. Her finner du all informasjon.

Hvor lenge gjelder mine poeng?

Du kan bruke dine poeng i tre år fra og med den måneden de ble opptjent. Husk at du alltid kan bruke poengene dine uten at det påvirker ditt nivå. På Mine Sider ser du hvilken dato de utløper. 

Hvordan tjener jeg kvalifiserende poeng?

Først og fremst må du bestille en overnatting til en pris som gir rett til poengopptjening. De fleste rompriser du bestiller direkte på Scandics nettside, hotell, app, telefonbestilling og selvbetjeningssystem for bedrifter er poengkvalifiserende. For å nå Best Friend (Level 7), som du også kan nå med kvalifiserende netter, gjelder de samme reglene. Les våre regler og vilkår for å vite mer. Les våre betingelser og vilkår for mer informasjon.

Hvordan tjener jeg poeng på mitt rom i en gruppebestilling? 

Hvis prisen kvalifiserer for poeng og medlemskapet ditt er registrert, vil du tjene poeng for romprisen, men ikke for andre kjøp du gjør under oppholdet. Spesielle vilkår kan gjelde for visse gruppebestillinger.

Jeg har bodd på hotell men ikke fått poeng. Hva gjør jeg?

Kontroller først at ditt opphold var poengkvalifiserende, her ser du våre vilkår og betingelser.
Vær oppmerksom på at det kan ta opptil 10 dager etter oppholdet før du kan se dine poeng. Hvis du mangler poeng, kan du fylle ut dette skjemaet for manglende poeng.

FRIENDS-fordeler

Hvilke fordeler får jeg som Scandic Friends-medlem?

Du får flere fordeler som du kan bruke både når du bor hos oss eller bare stikker innom. Les mer om alle fordelene her. I tillegg tjener du poeng som kan brukes til bonusnetter, tjenester, matopplevelser og vår poengbutikk. Her finner du mer informasjon om hvordan du kan bruke poengene dine. 

Har jeg medlemsrabatt på rombestillinger og hvordan fungerer det?

Ja! Som medlem i Scandic Friends får du alltid våre beste rompriser. Du ser dem direkte på vår nettside, og for å bestille logger du inn på din medlemsprofil eller oppgir ditt medlemsnummer i bestillingen. Du kan bestille medlemspriser på alle våre offentlige priser (Full flex, Change og Best price). Er du ikke allerede medlem, kan du bli det samtidig som du bestiller hotellrom. 

Hvordan fungerer bonusnetter?

En bonusnatt er et opphold som du kan bestille med poengene du har tjent. Du kan bestille en bonusnatt opptil ett år i forveien. Jo høyere medlemsnivå du har, desto bedre tilgang får du til bonusnetter. Du kan også velge å delbetale en bonusnatt med poeng og penger. Du tjener ingen nye poeng når du bor på en bonusnatt betalt kun med poeng, men du tjener poeng for det ekstra (for eksempel fra restauranten) du legger på romregningen og betaler for ved utsjekking.

Kan jeg bestille hotellrom til medlemspris over telefon?

Alle bestillinger som krever forskuddsbetaling gjør du på vår nettside/app, men vi kan hjelpe til med å bestille den fleksible medlemsprisen (Scandic Friends Full Flex) via telefon.

Kan jeg bestille et hotellopphold til et medlemspris og deretter velge å tjene SAS EuroBonus-poeng for oppholdet?

Nei, hvis du velger å bruke SAS EuroBonus-medlemskapet ditt under oppholdet, vil du ikke være kvalifisert til å bo til din Scandic Friends-medlemspris eller motta andre Scandic Friends-fordeler.

Hvordan tjener jeg poeng hos Scandic Friends partnere?

Du finner all informasjosjon om våre partnere her.

Hvordan bruker jeg min matrabatt?

Avhengig av nivået ditt, vil du få 10 % eller 15 % matrabatt i helgene (fredag-søndag). Du viser medlemskapet ditt når du foretar kjøpet.Les mer om rabatten her.

Hvordan bruker jeg min restaurantkupong?

Avhengig av ditt nivå, vil du motta en restaurantkupong/natt ved innsjekking. Du bruker den til mat og drikke (ikke brennevin) under oppholdet. Du kan også velge å tjene ekstra poeng i stedet for å få en kupong. Les mer om kupongen her.

Hvordan velger jeg poeng i stedet for en restaurantkupong?

Er du på et vennskapsnivå der en av fordelene er en restaurantkupong, kan du velge å få poeng i stedet for kupongen. Dette er praktisk for eksempel når du ikke rekker å besøke vår restaurant! Valget gjør du hver gang du sjekker inn ved å fortelle oss i resepsjonen. Når du sjekker inn, velger du hvilket alternativ som passer deg, og ditt valg gjelder for hele oppholdet og kan ikke endres i etterkant eller under oppholdet. Bor du flere netter i løpet av samme opphold, kan du ikke velge poeng for noen netter og kupong for andre.

Scandic Friends Shop

Hvordan bruker jeg poeng i Scandic Friends Shop?

Besøk Scandic Friends Shop for mer informasjon om hvordan du bruker poeng, returer og for å komme i kontakt med vår Scandic Friends Shop Kundeservice. Klikk her for å komme til butikken. Klikk her for å komme til shoppen.

Betal med poeng for kjøp på hotellet

Hvordan fungerer det?  

Du kan betale med poeng i restaurant, bar og shop når du bor hos oss. Bare sett opp kjøpene dine på romregningen i stedet for å betale direkte. Du kan også velge å delbetale romregningen med både poeng og penger.

Hva er mine poeng verdt for kjøp på hotellet?

Du kan enkelt regne ut hva poengene dine er verdt! 1 SEK er verdt 60 poeng (1 EUR = 630 poeng, 1 NOK = 60 poeng, 1 DKK = 84 poeng, 1 PLN = 144 poeng). Med andre ord; kjøper du noe for 50 SEK betaler du 3000 poeng (utregning 50x60=3000). Vær oppmerksom på at disse eksemplene gjelder for kjøp på hotellet, en annen konverteringsmodell gjelder for bonusnetter. 

Kan alt på hotellet betales med poeng?

Du kan bruke poengene dine på de fleste varer i vår shop, og på nesten alle kjøp i restaurant og bar. Det eneste unntaket er brennevin som ikke kan kjøpes med poeng i Sverige, Norge og Finland på grunn av landets gjeldende lover. 
 
Tjener jeg poeng for varene/maten jeg betaler med poeng? Nei, du tjener ingen nye poeng for varer/mat du betaler med poeng. Hvis du derimot velger å delbetale med poeng og penger, tjener du poeng for den delen du betaler med penger. 

Tjener jeg poeng for varene/maten jeg betaler for med poeng?

Nei, du tjener ikke nye poeng for varer/mat du betaler med poeng. Hvis du derimot velger å betale i avdrag med poeng og penger, tjener du poeng for den delen du betaler med penger.

NYe SCANDIC FRIENDS

Når ble nye Scandic Friends lansert?

Nye Scandic Friends ble lansert i august 2024, alt for å gi deg en enda bedre opplevelse. Som et første steg i lanseringen gikk vi fra fem til syv vennskapsnivåer. Og det var bare begynnelsen! Hvis du ikke allerede er medlem kan du bloi det her.

Endres mitt nivå i nye Scandic Friends?

Ja, du har fått et nytt nivå basert på dine opptjente poeng. Det vil si de poengene du har tjent de siste 12 månedene. Ikke bekymre deg, du har ikke blitt nedgradert, og med flere nivåer i nye Scandic Friends blir det også lettere å klatre. Du ser ditt nye nivå på Mine Sider. 

Hvor lenge beholder jeg mitt nivå?

Som i det gamle programmet vil du bli evaluert på slutten av medlemsåret ditt og enten bli oppgradert, nedgradert eller forbli på samme nivå basert på dine poeng og netter.

Hva skjer med poengene mine som overføres til nye Scandic Friends?

Du beholder selvfølgelig alle poengene du har tjent tidligere, og gyldighetsperioden er den samme. Du ser hvor mange poeng du har og hvor lenge de gjelder på Mine Sider.